PLAN
DE LECTIE
Data:
Clasa:
a-IXa
Numele
profesorului:Soare(Ivascu)AngelicaElena
Obiectul:Chimie
Unitatea
de invatare:Reactii cu transfer de electroni
Titlul
lectiei:Pile electrochimice si aplicatiile lor
Tipul
lectiei:Lectie de comunicare /insusire a unor noi cunostinte
Competente
generale:
1.
Explicarea unor fenomene, procese,
procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi
2. Investigarea
comportării unor substanţe sau sisteme chimice
3. Rezolvarea
de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând
raţionamente deductive şi inductive
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în
rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea
investigaţiilor şi în raportarea rezultatelor
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi
acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului
Competente specifice:
1.Explicarea observaţiilor efectuate
în scopul identificării unor aplicaţii ale speciilor şi proceselor chimice
studiate .
2. Efectuarea de investigaţii pentru
evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
3. Colectarea informaţiilor prin observări
calitative şi cantitative.
4.Ealuarea strategiilor de rezolvare a
problemelor pentru a lua decizii asupra
materialelor/condiţiilor analizate.
5.Modelarea conceptelor,
structurilor, relaţiilor, proceselor, sistemelor.
6.Folosirea corectă a
terminologiei specifice chimiei
7.Anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului
înconjurător
Valori
si aptitudini:
•
Respect pentru adevăr şi rigurozitate;
•
Încredere în adevărurile ştiinţifice şi în aprecierea critică a limitelor
acestora;
•
Dispoziţia de ameliorare a propriei performanţe. Iniţiativă personală;
•
Interes şi curiozitate;
• Spirit
critic şi autocritic;
• Dispoziţie de a considera ipotezele ca idei
ce trebuie testate;
• Dispoziţie de a nu trage imediat concluzii;
•
Dispoziţie de a avea o viziune neinfluenţată de convingerile personale
• Scepticism faţă de generalizări care nu sunt
bazate pe observaţii verificabile / repetabile;
•
Dispoziţie de a-şi modifica punctele de vedere atunci când sunt prezentate
fapte noi;
•
Manifestare creativă.
• Deschidere şi dispoziţie de a asculta
părerile celorlalţi;
•
Toleranţă pentru opiniile celorlalţi;
•
Dorinţă de informare şi afirmare;
• Interes şi respect pentru ceilalţi;
•
Respect faţă de argumentaţia ştiinţifică;
•
Interes pentru explorarea diferitelor modalităţi de comunicare, inclusive
pentru cele furnizate de TIC
•
Aprecierea critică a raportului între beneficii şi efectele indezirabile ale
aplicării tehnologiilor;
• Grija faţă de propria persoană, faţă de
ceilalţi şi faţă de mediu
Strategii
didactice
·Metode şi procedee:
conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul, problematizarea, lucrul
individual, descoperirea dirijată, experimentul virtual
·
Modul de organizare al clasei:
frontal, individual
·
Procedee de evaluare : analiza
răspunsurilor primite; analiza şi compararea rezultatelor elevilor; aprecierea
corectitudinii rezolvării aplicaţiilor (verbală / notarea activităţii elevilor)
Resurse:
· Materiale didactice: caiet, fişa de lucru, calculatoare, acces la internet
Wi-Fi,platforma AeL
· Umane: 25 elevi
· Temporale: 50 min
Locul:Laboratorul
AeL
Bibiografie:Programa
scolara,planificarea,manual chimie cls IX,Editura Crepuscul
DESFĂŞURAREA LECŢIEI:
Structura
lectiei
|
Continut si sarcini de instruire
|
Strategia
didactică
|
Modalităţ i de evaluare
|
|
Activitatea
profesorului
|
Activitatea elevilor
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
I.
Moment organizatoric (2 min)
|
Se
creează condiţii optime pentru buna desfăşurare a lecţiei. Verificarea
prezenţei elevilor şi notarea absenţelor asigurarea unei atmosfere adecvate
de lucru pentru buna desfăşurare a orei ;
|
Elevii
vor avea pe bănci caietul, calculatorul accesat la platforma AeL
|
Conversaţia
|
|
II.
Captarea atenţiei (3 min)
|
Reactiile
redox sunt foarte importante doarece isi gasesc aplicatie in multe
domenii-se
va viziona un film de pe youtube
postat
si realizat de mine.
|
Elevii
sunt atenti si noteaza aplicatiile pilelor electrochimice,in timpul
vizionarii filmului didactic.
|
Conversatia
euristica
Explicatia
|
Analiza
raspunsurilor
|
III.Anunţarea
temei (3 min)
|
Tema
de astazi se numeste „Pile electrochimice –functionare si utilizari ”ne
propunem sa aflam cum functioneaza cele mai uzuale pile.
|
Elevii
sunt atenţi şi notează titlul lecţiei în caiete. Urmand sa acceseze lectia de
pe platforma Ael
|
Conversatia
|
|
IV.
Prezentarea conţinutului şi dirijarea învăţării (30 min)
|
Elevii trebuie sa
efectueze experimentele virtuale urmand instructiunile scrise in ordine
,notandu-si ecuatiile reactiilor chimice si utilizarile pilelor
electrochimice.Profesorul supravegheaza desfasurarea experimentelor
virtuale,insistandu-se pe scrierea corecta a reactiilor chimice care stau la
baza functionarii pilelor dar si aplicatiile acestora.Dupa fiecare activitate
experimentala se cere elevilor sa-si noteze pe caiete concluziile referitoare
la experimentul realizat.Se foloseste softul Ael din care am extras niste
imagini postate pe Google Slides
ACTIVITATEA EXPERIMENTALA 1(10min)-Pila Zn-Cu „PILA DANIEL”-pila cu electrolit lichid,care este
greu de transportat si nu se mai foloseste astazi..Sunt prezentate
functionarea si alcatuirea pilei.Animarea proceselor electrochimice care au
loc la electrozi usureaza intelegerea lor.Aceste procese sunt prezentate
separat,ca elevul sa poata urmari/intelege mai usor.Profesorul subliniaza
faptul ca aceste procese se petrec simultan.Prin compactarea pilei se face
trecerea spre urmatorul moment:pila Leclanche.Elevii vor lucra frontal pe grupe.Acestea
vor observa,interpreta si analiza fenomenele.
Anodul (-) sau electrodul
negativ la nivelul caruia are loc
oxidarea- (electrodul de Zn )
A(-)
Zn0 → Zn+2 +2e -oxidare
Catodul (+) sau electrodul pozitiv , unde are
loc procesul de reducere- (electrodul de Cu)
C(+) Cu+2
+2e -→ Cu0 reducere
ACTIVITATEA EXPERIMENTALA 2-(10min)Pila Leclanche-prin compactarea pilei Daniell se pot accentua
asemanarile de constructie si functionare dintre pila Daniel si pila
Leclanche.De asemenea,procesele de la elecrozi sunt prezentate animat.Acestea
pot fi reluate de cei care nu au inteles fenomenul.Profesorul va interactiona
cu elevul prin:observare,descrier,analiza,explicare,interpretare,comparare.
ACTIVITATEA
EXPERIMENTALA 3-(10min)Acumulatorul cu
plumb-Elevii pot sa vada o sectiune intr-o baterie de masina,procesele de la
electrozi sunt animate,pprezentandu-se atat procesul de incarcare a bateriei
dar si de descarcare a acestuia.Utilizarile acestora pot fi prezentate
printr-o imagine sugestiva :
|
Elevii
sunt atenţi, notează în caiete,răspund la întrebări, folosesc aplicatia Ael
pentru realizarea experimentelor virtuale .
|
Conversaţia
Explicaţia
Descoperirea Experimentul virtual
Conversaţia
euristică
|
Aprecieri
verbale
Analiza
raspunsurilor
|
V.Asigurarea
conexiunii inverse (feed-back) (8 min)
|
1.
Pe tot parcursul lecţiei şi prin rezolvarea testului vizualizat pe blogul meu
angelaivascu21.blogspot.com
|
Elevii
sunt atenţi, notează în caiete,răs-pund la întrebări ,pentru a finaliza
testul
|
Conversatia
Explicatia
|
|
VI.
Evaluare (3 min)
|
Apreciaza
cunostintele elevilor,noteaza elevii care s-au evidentiat
|
Asculta
|
Exercitiul
|
Va
face aprecieri individuale si frontale asupra modului de participare la
lectie
|
VII.
Tema pentru acasă(1 min)
|
Exercitiile
din test care au ramas nerezolvate
|
Noteaza
tema pentru acasa
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu